søndag 30. november 2014

Bolognese

For tiden er jeg i Danmark (Hirtshals) for å utføre en metode jeg trenger til Masteren min, grunnet dette har det blitt lite blogging i det siste.

Før jeg dro til Danmark, så laget jeg spaghetti bolognese, og den oppskriften er så god at den må deles!
Jeg har desverre ikke et bilde av sausen med spagetti, for den var så god at vi spiste opp med en gang! 
Når man først lager bolognese-saus, synes jeg det er best å lage masse med en gang, for skikkelig god bolognese må koke lenge. De færreste har tid til dette i en travel hverdag, så et smart triks da er å bare varme opp bolognese fra fryseren! :)

Du trenger:
-2 bokser hakkede tomater (jeg brukte en med hvitløk og en med basilikum)
-Vannmengde tilsvarende de 2 boksene.
- Ca 3dl vin (Jeg tok bare en god slump fra en flaske, man kan sløyfe vin, men den blir bedre med)
-ca 4ss Ketchup
-ca 2ss HP-saus
-800g storfekjøttdeig
-2 finhakkede løk
-Krydder (salt, pepper, basilikum, estragon)
-Sukker

Slik gjør du:
-Stek kjøttdeigen i gryten du skal lage sausen i, og pass på å steke den i flere omganger slik at den blir stekt, ikke kokt.
-Legg kjøttdeigen til side, og tilsett løken. Når løken har fått en gylden farge tilsetter du vinen. La vinen koke fra seg litt før du tilsetter tomatene.
-Når tomatene er tilsatt, tilsetter du vann, halvparten av ketchupen og halvparten av HP-sausen og litt sukker.
-La alt koke i noen timer (jo lengre, jo bedre! La det hvertfall koke til det ikke har surheten av tomatene).
-Etter noen timer tilsetter du resten av ketchupen og HP-sausen
-Krydre etter smak.
Dersom sausen blir for tykk: Tilsett mer vann
Dersom sausen blir for tynn: Tilsett en neve med havregryn. Havregrynet suger til seg mye av vannet, uten at det påvirker smaken.
-Når sausen er ferdigkokt, kan du begynne med pastaen. Sausen tåler godt å stå de ekstra minuttene.
-Servèr med fersk-revet parmesan på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar