fredag 24. juli 2015

Meskende gode rundstykker

Etter helgens ølbrygging har vi fremdeles enorme mengder mesk (utvasket malt) igjen, og dette må jo selvfølgelig brukes til noe.

Tidligere i uken forsøkte jeg meg på rundstykker, noe som ble en komplett fiasko. Jeg brukte altfor mye grovt mel, og resultatet ble langt fra bra. Man kunne brukt de som hockeypucker.

Nå har jeg rettet opp feilen, og brukte hvetemel i stedet for grovere meltyper. Resultatet ble aldeles nydelig!

Du trenger (for 18 rundstykker):
-15 dl hvetemel
- 1 pk gjær
- 1 ts salt
- 5 dl mesk
-5 dl vann
- 1 ss lys sirup- 1 ss maltekstrakt

Slik gjør du:
1. Bland sammen alle de tørre ingrediensene, og tilsett deretter mesken. Bland godt.
2. Ta 5 dl lunkent vann, og rør ut sirup og maltekstrakt i det.
3. Bland deretter inn vannet litt etter litt mens du knar deigen godt. Føl deg frem til når deigen er klar. Jeg trengte kun 4,5 dl væske, i stedet for 5dl, men dette vil kunne variere litt.
4. Dekk bakebollen med plastikk og la deigen heve til dobbel størrelse.
5. Del deigen i 18 like store deler, kna delene litt igjen, og rull de deretter slik som man ville rullet boller. Fordel rundstykkene utover 2 brett dekket med bakepapir, og dekk med plastikk. La heve til dobbel størrelse igjen. Når det er ca. 30 min igjen av hevetiden forvarmer du ovnen til 225oC.
6. Stek rundstykkene (ett brett av gangen) i 15-20 min.
7. Avkjøl på rist, og ny deretter med favoritt pålegget ditt.


2 kommentarer:

  1. Brukte denne oppskriften i går etter at "gubben" hadde brygget. Lagde horn og de ble supergode! Takk for god oppskrift!
    Mvh Torunn

    SvarSlett
  2. Knallgode rundstykker, takk for super oppskrift👍😃! Jeg blander også i litt urter og ristede sesamfrø etter humør og behov, deilig ved siden av suppe eller salat ❣

    SvarSlett