mandag 20. juli 2015

Meskebrød

I det siste har min forlovede og jeg invistert i et ølbryggesett sammen med et vennepar (Momsemat og hennes forlovede). Dette er en veldig spennende hobby, og i går prøvde vi oss på vår første batch, sommer ale.

Etter at man har brygget øl ender man opp med nermest uendelige mengder mesk (utvasket malt). Dette passer supert til baking! I dag stod brød på programmet, og senere har jeg planer om å prøve knekkebrød og rundstykker.

Det fine med mesk er at brødet vil få litt forskjellig smak avhengig av hvilket øl man har brygget.

Du trenger: 
3 dl sammalt hvete, grovmalt
6 dl hvetemel
4 dl siktet speltmel
2 dl store havregryn
1 pose tørrgjær (evt. ferskgjær)
1 ts salt5 dl våt mesk
4.5 dl lunket vann
5 ts honning
1 ss maltekstrakt

Slik gjør du:

Bland alle meltypene og havregrynet sammen, tilsett saltet og gjæren (dersom du bruker tørrgjær) og bland alt godt. Deretter tilsetter du den fuktige mesken og blander godt igjen. Bland honning og maltekstrakt i den lunkne vannet. Deretter tilsetter du vannet litt og litt mens du elter, til du får en konsistens du er fornøyd med.

Dekk bakebollen med plastikkfolie og la deigen heve til dobbel størrelse.
Deretter deler du deigen i to, og legger de i brødformer. Dekk formene med et rent kjøkkenhåndkle, og la de stå til de har hevet til dobbel størrelse. Jeg lot brødene stå i 30 min, og da ble brødene litt flate, dersom du lar de stå litt lengre vil jeg tro brødene vil bli luftigere.
Varm ovnen opp til 200 grader, og stek brødene i 45 min på midterste rille. Avkjøl på en rist, og kos deg deretter med det harde arbeidet ditt, mens det dufter herlig av nybakt brød i huset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar