onsdag 17. juli 2013

Brokkoli og blomkål-grateng

Jeg har nettopp kommet hjem etter en 2ukers ferie i Spania. På ferie fikk jeg mange gode ideèr til mat jeg kan lage, og her kommer en av de:
Grateng med blomkål og brokkoli!

For to porsjoner trenger du:
1 pakke bacon
1 blomål
1 brokkoli
5dl melk
40g smør
3ss mel
En dæsj sweet chilly saus
Nok jarlsberg til å dekke toppen av formen


Start med å forvarme ovnen til 225 grader.

Lag hvit saus med smør, mel og melk. Når du har fått ut alle klumpene, tilsetter du til sweet chilly saus og rører godt. Kok den hvite sausen til den er tyktflytende. Jeg kokte ikke min lenge nok, og da ble sluttresultatet litt for flytende (men veldig godt likevel).
Kutt blomkål og brokkoli i små biter. Klipp baconet i små biter, og stek disse til de er crispy.

Bland kuttede grønnsaker, saus og bacon i en ildfast form og topp alt med jarlsbergskiver. Hiv det i ovnen og vent i 15-20 minutter. Etter dette er det bare å nyte maten:)
Gratengen kan serveres med en salat ved siden av, dersom man ønsker litt grønt også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar